8 de març, un dia per a la reflexió: anotacions des de la Comissió d’Igualtat i Interseccionalitat de l’IAUB (CII-IAUB)

8 de març de 2023

L’any passat, per aquestes dates estàvem encantades d’organitzar la jornada “Arqueologia en Clau de Dona” que va suposar el punt de partida del nostre treball com a comissió. Des d’aquí recordem amb molt d’afecte, i amb molt agraïment per les seves intervencions, a Rosa María Albert (ICREA-UAB), Margarita Díaz-Andreu (ICREA-UB), Roberta Mentesana (UB) i Evanthia Tsantini (UB). Ha passat ja un any, en el que hem treballat en la configuració del I Pla de Diversitat, Igualtat i Ètica de l’Institut d’Arqueologia de la Universitat de Barcelona (IAUB), en teixir xarxes internacionals, en crear uns premis que recordin les tasques d’algunes pioneres de la nostra disciplina i en difondre alguns dels plantejaments que han conduït a la nostra constitució i desenvolupament en fòrums acadèmics internacionals, com l’EAA Budapest 2022.

Enguany traiem el cap conscients de les nostres limitacions, però amb moltes ganes de continuar avançant i generant sinèrgies amb les persones que més ens necessiten. També ens hem aventurat a organitzar la lectura magistral del pròxim congrés “Other Perspectives in Archaeology” que tindrà lloc a final de mes a la Facultat de Geografia i Història i per a la qual comptem amb la presència d’expertes en gènere i perspectiva decolonial com Almudena Hernando (Universitat Complutense de Madrid) i Sandra Montón (ICREA-Universitat Pompeu Fabra). En els mesos que venen ens centrarem en dissenyar també un protocol d’assetjament en excavacions arqueològiques i en un protocol per a què en els esdeveniment que organitzi l’IAUB es pugui garantir la tolerància zero a qualsevol mena d’acció que posi en perill la integritat física i emocional de qualsevol dels seus integrants, així com de totes i tots els participants.